Valóra vált álom

>> 2009. január 20.

Még két hét van a II. AXN Filmfesztivál nevezési idejéből, melyre felnőtt profi és amatőr filmkészítők 1-7 perces munkáit várja az AXN, a Sony Pictures Filmcsatornája. A tavalyi versenyhez hasonlóan a díjak idén is előkelőek: hollywoodi út a győztesnek, értékes kamerák a további helyezetteknek, mindemellett a legjobbak nyilvánosságot és munkalehetőségeket is remélhetnek, a tavalyi nyertes Gergely Zoltán példája alapján.

A tavaly megrendezett AXN Filmfesztivál első díja – a 10.000 eurós fődíj mellett – egy hollywoodi utazás volt a filmkészítés egyik fellegvárába, a Sony stúdióiba. Mit gondoltál, amikor megtudtad, hogy ezeket a díjakat te nyerted meg?
Ezzel a díjjal váltam a saját szememben is filmrendezővé. Korábban rendszerint forgatókönyvíróként és reklámszövegíróként dolgoztam, rendezőként csak nagyon alacsony költségvetésű filmeket készíthettem. Az amerikai utazás pedig maga a valóra vált álom.

Mennyi ideig voltál kint, és hogy zajlott a látogatás a stúdiókban?
Egy hetet töltöttem Hollywoodban, de szívem szerint még maradtam volna. A Sony dolgozói sokat kényeztettek: végigvittek a stúdióban, láttam hol készültek a régi nagy hollywoodi filmek, úgy éreztem magam, mint napközis a cukorkás boltban.

Voltak-e elvárásaid, s ha igen, a történtek megfeleltek-e azoknak?
Amerika köszöni szépen, jól elvan világválság ide vagy oda. Az élet ott egyszerre csodálatos és nehéz. Rengeteg emberrel találkoztam: felszolgálók, boltosok, sofőrök, akikről kiderült, hogy ugyanúgy filmrendezők, mint én. Sokkal több tehetség, kitartás (és persze szerencse) is kell ahhoz, hogy valaki kiemelkedjen onnan, mert ott mindenből, így a tehetségből is sokkal több van. Ez egyrészről keményebb ott, ugyanakkor jobban munkára sarkal.

Benevezel-e idén is a Filmfesztiválra?
Nem, mert nem tudnék jobban szerepelni, és rosszabbul már nem szeretnék.

Mit gondolsz arról, hogy a kiírási szabályok szerint idén az AXN nem kér kizárólagos jogot a beadott filmekhez?
Remélem, ez még több embert bátorít arra, hogy nevezzen, azokat is, akik nem akartak lemondani a filmjogaikról. Nekem az AXN-nel nagyon jó kapcsolatom alakult ki, mindenhez pozitívan álltak hozzá. Így nevezhettem februárban a Berlinale Talent Campus programjába a Szupermosással, ahová be is válogattak rendezőként.

Szakmailag volt-e valamilyen hatása a tavalyi Filmfesztiválon való részvételednek? Szerinted miért érdemes jelentkezni?
Ezt a díjat fordulópontnak tekintem, hiszen a következő filmemig vagy díjig így definiálom magam: „AXN-díjas filmrendező”. Az is előfordult, hogy olyan helyen kaptam munkát a díj után, ahol korábban elhajtottak. Lehet, hogy véletlen, de ki tudja...?! Aztán: a díjátadón fellépett a Beat Dis együttes, és később ők is felkértek, hogy rendezzem meg a Humanoid című számuk videoklipjét.

Az idei fesztivál egyik díja többek között az lesz, hogy az első tíz film tévés megjelenést kap. Ez mennyiben járul hozzá a műfaj és az alkotók ismertségéhez, elfogadásához?
Óriási élmény, hogy a tévésugárzás miatt több emberhez jut el a filmem, de nincsenek illúzióim a rövidfilmek magyarországi helyzetével kapcsolatban. A mozikban kísérőfilmként is alig szerepelnek, a tévékben csak hajnalban láthatóak. A szakma sem becsüli meg őket annyira, mint amennyire megérdemelnék, így marad a kisfilm az, ami: egy szenvedély kiélése, szárnypróbálgatás vagy egy újabb lépcsőfok a nagyjátékfilm felé. Nálam mindhárom egyszerre.

  © Optimal Marketing Design by Grotesque 2008

Back to TOP